2024.25.5
Co přinesly novely AML zákona v roce 2024?
Ing. Mgr. Vladimír Šefl, Ph.D.
Zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (také "AML zákon") navázal na předchozí zákon č. 61/1996 Sb., který zařadil mezi povinné osoby v systému boje proti praní špinavých peněz již v roce 2004 několik profesí z nefinančního sektoru a to především daňové poradce, advokáty, auditory nebo účetní. I přesto, že regulace AML zákona tak dopadá na tyto profese již 20 let, je určitě na místě si připomenout všechny povinnosti, které AML zákon těmto povinným osobám ukládá:
-
identifikovat klienta,
-
kontrolovat klienta,
-
oznámit podezřelý obchod,
-
archivace údajů,
-
stanovit kontaktní osobu,
-
proškolit zaměstnance,
-
informační povinnost,
-
nastavit systém vnitřních zásad a hodnocení rizik,
-
oznamovat nesrovnalosti v evidenci skutečných majitelů.
AML zákon za dobu své platnosti zaznamenal několik novel a to především v souvislosti s implementacemi AML směrnic Evropské unie. V letošním roce (2024) přinesla novela provedená zákonem č. 107/2024 Sb. s účinností od 1. 5. 2024 několik změn, jejichž základní přehled naleznete dále v textu. A dále s účinností od 30. 12. 2024 některé změny zakotvuje zákon č. 280/2024 Sb. (v textu bude výslovně zmíněno). S ohledem na cílovou skupinu tohoto článku nejsou zmíněny některé drobnější změny, zejména ty týkající se finančních institucí.
NahoruNové povinné osoby
Mezi nové povinné osoby se zařadili provozovatelé loterie nebo binga, které jsou provozovány online (§ 2 odst. 1 písm. c) AML), insolvenční a restrukturalizační správce (§ 2 odst. 1 písm. n) AML) a dále výslovně i obchodníky s drahými kameny nebo kovy při provádění obchodu v hodnotě 10 000 Eur a více (§ 2 odst. 1 písm. o); tito dříve sice spadali pod zbytkovou skupinu povinných osob a nebyli tak jmenováni výslovně). Nově je rozšířena definice finanční instituce (pokud se nejedná o úvěrovou instituci), kterou je nyní i osoba poskytující služby týkající se přeměn společností, převodů obchodních závodů nebo nabytí účasti v obchodní korporaci (§ 2 odst. 1 písm. b) AML bod 12).
Insolvenční a restrukturalizační správci mají v souladu s § 27a AML zákona pouze povinnost oznámit podezřelý obchod a informační povinnost vůči Finančnímu analytickému ústavu (dále jen "FAÚ") podle § 24 odst. 1 a 3. Správní dozor podle AML zákona nad těmito osobami vykonává Ministerstvo spravedlnosti (§ 35 odst. 1 písm. e) AML).
Od 30. 12. 2024 jsou osoby poskytující služby s virtuálním aktivem považovány za finanční instituci (§ 2 odst. 1 písm. b) AML bod 15), což pro ně znamená rozšíření povinností podle AML zákona.
U politicky exponovaných osob podle § 4 odst. 5 AML dochází od 30. 12. 2024 k rozšíření jejich okruhu z dosavadního statutárního orgánu obchodní korporace ovládané státem na jejich "řídící nebo kontrolní" orgány.
NahoruZemě původu
V § 4 odst. 13 AML novela přebrala definici původu z vyhlášky a v případě fyzické osoby se jí rozumí každý stát, jehož je státním příslušníkem, v němž je přihlášena k pobytu nebo v němž má bydliště déle než 1 rok. U podnikající fyzické osoby je to pak stát, který je její zemí původu jako fyzické osob nebo ve kterém má sídlo. U právnické osoby je to stát, ve kterém má sídlo a každý stát, ve kterém má pobočku nebo provozovnu. Zemí původu svěřenského fondu je stát jeho založení a každý stát, který je zemí původu jeho svěřenského správce.
NahoruIdentifikační údaje
Identifikační údaje (§ 5 odst. 1 písm. a) AML), které povinná osoba je povinna v rámci identifikace zjistit a zaznamenat, byly rozšířeny o číslo a druh průkazu totožnosti, stát nebo případně orgán, který tento průkaz vydal a o dobu jeho platnosti. Do novely se jednalo "jen" o povinnost zaznamenat údaje o průkazu totožnosti.
Pokud povinná osoba tyto identifikační údaje nezjistí do 1. 5. 2025, musí ukončit obchodní vztah s klientem.
NahoruNeprovedení kontroly
Novela AML zákona přinesla nové ustanovení (§ 9b AML ve spojení s § 18 odst. 1 a 7 AML), které umožňuje neprovést kontrolu klienta v případě, kdy by hrozilo riziko, že by proces kontroly mohl vést ke zmaření nebo ohrožení šetření podezřelého obchodu nebo pokud k tomu dostane povinná osoba pokyn…